SaLAm SeJAhTeRa kaLiAn sEmUa

".....aku amat berterimakasih kepada kalian kerana sudi membaca dan mungkin ada sedikit ilmu atau pengalaman yang boleh kita kongsikan bersama.Apa jua nukilan aku disini adalah hasil apa yang terfikir oleh aku dan apa jua perkara yang aku lalui yang mungkin kita boleh kongsikan bersama.Maaf aku pinta sekiranya ada kecacatan atau apa jua kesilapan yang bisa menyinggung kosentrasi kalian dikala meniti bait-bait bicara dalam Blog aku ini...."

Tuesday, January 25, 2011

3h 2m di Langkawi (Taklimat 1 Malaysia)

13 Januari 2011 aku bersama pemimpin JKKK ADUN Chennah telah terpilih ke Pulau lagenda ..Langkawi.


Aku bersama YB.Dato'Siow Chen Pin (Exco perumahan Kerajaan Tempatan)


Keratan tiket untuk masuk ke makam mahsuri dan rumah melayu Kedah.

Sempat juga aku menonton midnight filem Khurafat di Cineplexs Langkawi.

Aku dan deligasi dibawa juga melawat makmal ubat-ubatan dan diberi penerangan bagaimana ubat-ubatan diproses.

Ginseng dan herba melayu disatukan dalam ubat-ubatan tradisional

ramai antara kami memebeli ubat-ubatan disini dengan potongan harga sehingga 30%.


Aku sejenak di pintu masuk Kuala Perlis

Sempat juga aku bergaya disisi motorsikal Yamaha Skuter yang tiada di Malaysia.Hanya didapati di Thailand.

Bot Kastam melintasi feri yang aku naiki.

Kelihatan juga kapal dagang membawa barangan besi binaan.

Kelihatan nelayan menahan pukat dibawah pancaran mentari pagi

1 Malaysia: Keseimbangan ekonomi dan kesamarataan penduduk yang berbilang kaum
Salah satu pulau yang terdapat di Langkawi
Bahagian dalam feri yang kami naiki

Aku...adalah aku....

Feri penumpang yang berselisih di samudra menarik perhatian aku.

Gelombang arus yang ditinggalkan oleh feri yang aku naiki..Marine Star 2.
Selamat tinggal tanah besar semenanjung...aku merenung daratan yang ku tinggalkan buat seketika...



Aku dan seorang penumpang feri...tapi aku cuma sempat bergambar tidak sempat bertanyakan nama...
Aku dalam feri bersama salah seorang Pengerusi JKKK DUN Chennah.
Langkawi...sebuah lagenda atau mitos...??

Aku di perigi Langkawi diapit enam orang puteri ayu



Gambaran wajah ayu puteri kesayangan Pandak Mayah...Mahsuri


Aku melangkah masuk kedalam rumah Mahsuri...rumah melayu Kedah
Disisi makam Mahsuri
Tongkat Ali..ubatan tradisional melayu sejak turun temurun

Boleh cuba..minyak Gamat yang mendidih tidak melecurkan tangan apabila disentuh

Yg.Berbahagia Dato'Jalalludin Alias menyampaikan taklimat
Tok Dol Ramli mempengerusikan acara taklimat pada malam itu

Aku berbaju hitam berjalur oren...tekun mendengar apa yang disampaikan


Beras terbakar..kini hanya tinggal contoh sahaja.


Aku di jeti....Langkawi

Tempat aku dan deligasi dari Jelebu menginap selama 3hari 2 malam.

No comments:

Post a Comment