SaLAm SeJAhTeRa kaLiAn sEmUa

".....aku amat berterimakasih kepada kalian kerana sudi membaca dan mungkin ada sedikit ilmu atau pengalaman yang boleh kita kongsikan bersama.Apa jua nukilan aku disini adalah hasil apa yang terfikir oleh aku dan apa jua perkara yang aku lalui yang mungkin kita boleh kongsikan bersama.Maaf aku pinta sekiranya ada kecacatan atau apa jua kesilapan yang bisa menyinggung kosentrasi kalian dikala meniti bait-bait bicara dalam Blog aku ini...."

Friday, January 27, 2012

Antara Jujur & Keikhlasanku


   Salam Jumaat kepada saudara-saudari, rakan-rakan, teman-teman  kalian.Moga didoakan keberkatan Jumaat diperolehi dan dijauhi segala kemungkaran.Al-kisahnya disini aku ingin berkongsi satu kisah yang berlaku pada diri aku suatu petang dihari yang penuh kemuliaan ini  27.01.2012….
   Seperti biasa sehabisnya kerja harian aku selesaikan aku akan berehat di ruang legar kawasan aku bekerja.Sedang aku  berbual bersama rakan sekerja (Bukan setugas),aku didatangi seorang Ah So (Gelaran perempuan sudah berkahwin  bangsa Tiong Ha) untuk membetulkan alamat lot rumah beliau yang tersalah cetak sedangkan pembayaran cukai telah dibuat.Telah aku maklumkan kaunter telah   telah ditutup 15minit yang  lalu.Ah So ini merayu sangat agar dapat diperbetulkan alamat lot tersebut dan atas rasa simpati budi bicara aku,maka aku membawa  beliau ke bilik kaunter  (Sesudah minta izin untuk masuk)Kebetulan Pegawai bertugas masih berada dibilik berkenaan.Setelah aku menjelaskan permasalahan ini bagi mewakili pihak Ah So (Kerana beliau kurang fasih berbahasa Malaysia) maka aku meninggalkan Ah So ini bersama Pegawai  tersebut  untuk berbincang.
   Apa yang memeranjatkan aku..,ketika aku lalu bersebelahan Ah So tersebut,beliau menghulurkan  RM10 untuk duit aku minum teh (katanya).Aku menolak dengan menjawab, “Terima kasih..,tak apa saya sudah minum..” dan terus beredar keluar.Kira-kira selepas 15minit kemudian aku lihat Ah So ini keluar dari bilik kaunter dengan senyuman (Masalah selesailah tu) dan mendatangi aku sekali lagi yang ketika itu duduk diruang hadapan tempat aku bekerja.Ah So tersebut menghulurkan sekali lagi RM20 (2 helai duit merah).Beliau mendesak aku mengambil wang yang dihulurkan itu.Dia kata untuk aku minum dan Gong Xi Fa Chai….dengan lembut aku menjawab,”Tak  apa lah Ah So..saya tolong dan saya kerja sini.Tak kisah itu wang…cukup terima kasih laa…Gong si faa chaaai..” sambil itu aku beredar terus ke arah tandas lelaki……(Apabila aku keluar dari tandas ,Ah So dan motorsikalnya  tidak kelihatan lagi).
   Aku hairan juga,adakah pertolongan aku yang tidak seberapa itu perlu dibalas dengan RM..tidak cukupkah dengan ucapan “Terima Kasih”…ataupun anggapan Ah So ini terlalu besar pertolongan aku..atau mungkin juga beliau berfikir sekarang zaman duit..apa sahaja yang ingin disegerakan perlu dibalas dengan duit…dan mungkin juga beliau menabur budi agar segala urusan permasalahan berbangkit akan datang akan mudah diselesaikan…..ohhh…tidak… siapalah aku….
   Jujurnya aku berkata disini bahawa apa jua pertolongan yang aku buat selama ini tidak dikira membantu siapa jua...jika namanya minta tolong maka ikhlaslah dari hati ku tanpa mengharap sebarang balasan…(Contoh:Aku terlibat dengan Sukarelawan JKM,Sukarelawan AADK dan lain-lain aktiviti kemasyarakatan).Jika di minta aku membuat sebarang pekerjaan dan ditetapkan nilainya maka aku terima ganjaranya sebagai  hasil peluhku yang menitis…(Contoh:Aku terlibat dengan Katering,Upah menebas,Upah meracun rumput dan beberapa kerja sampingan yang aku lakukan)
   Ya Allah Ya Tuhan yang Maha Agung…kuatkanlah pendiriaan aku..permudahkanlah urusan harian ku dan berkatilah rezeki yang aku perolehi dengan hasil usahaku sendiri.Sememangnya aku tahu kelemahanku maka itu ku pohonkan kekuatan dari mu Ya Allah,jauhilah punca rezekiku dari sumber  yang tidak diredhai. Moga kupohonkan jua agar saudara-saudari,rakan-rakan,teman-teman aku sekalian dijauhi segala bahaya dan berkatilah rezeki mereka  sekalian….Amin –Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments:

Post a Comment