SaLAm SeJAhTeRa kaLiAn sEmUa

".....aku amat berterimakasih kepada kalian kerana sudi membaca dan mungkin ada sedikit ilmu atau pengalaman yang boleh kita kongsikan bersama.Apa jua nukilan aku disini adalah hasil apa yang terfikir oleh aku dan apa jua perkara yang aku lalui yang mungkin kita boleh kongsikan bersama.Maaf aku pinta sekiranya ada kecacatan atau apa jua kesilapan yang bisa menyinggung kosentrasi kalian dikala meniti bait-bait bicara dalam Blog aku ini...."

Friday, January 20, 2012

Antara Kebenaran & Mitos...renung .., fikirkanlah


Hari ini sekali lagi Jumaat 2012 menjengok kita dengan penuh ketenangan  dan bumi ditempat aku ini diberinya hujan diawal pagi.Sejuk dan nyaman rasanya.Syukur ke hadrat Ilahi.Apa yang  kita inginkan ialah kedamaian dan keamanan dunia sejagat  saling hormat dan menghormati  bekerja sama satu sama lain dalam menjalankan tugas harian.
Apa yang dikesalkan kini ialah manusia sesama sendiri  bertelagah untuk  menegakkan apa yang batil dan menidakkan kebenaran.Agama yang menjadi pegangan hidup dijadikan perjudian untuk mempertaruhkan ikatan persaudaraan.
Apakah penghujung dunia telah hampir dan kita sebagai umat Islam mempercayai  dunia ini akan Qiamat atau erti kata lainnya dunia kini ialah dunia akhir zaman.Ini diperkukuhkan lagi dengan tanda-tanda kecil Qiamat telah banyak dilihat pada kehidupan hari ini.Contohnya ramai manusia berpakaian tapi bertelanjang,lelaki memakai skaf kepala manakala perempuan mendedahkan rambut,Kebenaran tidak lagi dipercayai dan banyak lagi contoh yang dapat dilihat sekeliling kita selain dari peperangan sesama kepercayaan  agama.
Oleh itu disini aku ingin berkongsi kisah mitos yang aku terbaca dalam sebuah artikel semasa aku berkunjung ke perpustakaan awam baru-baru ini.Bukan niat aku menakut-nakutkan manusia tetapi sekadar  ingatan untuk kita sebagai insan manusia tidak semestinya kita akan kekal selamanya…Qiamat kian hampir dan kematian adalah pasti (Ditujukan khas kepada manusia yang angkuh dan yang sering memandang  rendah serta menganiaya  aku).
Mengikut kepercayaan mitos kaum Maya yang berusia hampir 5 ribu tahun ,dunia ini akan berakhir  dihari Jumaat pada 21 Disember 2012(M) bersamaan 8 Safar 1434(H).Menurut  kepercayaan kaum ini dikatakan membabitkan planet-planet yang berada di cakerawala  berantakan sesama sendiri .Bumi dipercayai akan berada sebaris dengan pusat Galaksi Bima Sakti yang akan menyebabkan polar magnet bumi akan berganjak dari kedudukan asalnya.
Akibatnya air laut akan melimpah kedaratan (Seperti Tsunami) dan memenuhi muka bumi ini.Gempa bumi akan berlaku kerana gegaran dari bawah tanah akibat ledakan belerang gunung berapi yang masih aktif dan boleh menyebabkan gunung berapi meletus memuntahkan larva yang amat panas untuk  mematikan kehidupan seterusnya menutup muka bumi  yang berlopak dan berlurah.Seperti mana yang kita ketahui  airbatu dikutub juga kian mencair dan menambah kapasiti air laut yang sedia ada.Oleh itu tidak mustahil banjir akan berlaku tanpa mengira keadaan cuaca kerana faktor pasang surut air laut juga menpenggaruhi banjir.
Tamadun kaum Maya ini pernah wujud kira-kira 2 ratus tahun sebelum masihi  dan kaum ini memiliki ilmu astronomi yang maju ribuan tahun dahulu dalam ilmu kajian kitaran bintang di Bima Sakti. Menurut kepercayaan kaum ini juga sebuah planet akan akan menceroboh sistem  solar bumi  dan ianya akan memudaratkan hidupan yang menghampiri planet ini.Planet ini dikatakan mempunyai muka bumi yang tandus dan gempa bumi berlaku senantiasa  disamping bencana alam yang lain.Planet ini juga dipercayai berkuasa magnetik dan boleh mengganggu kestabilan geografi bumi.
Oleh itu kepada pembaca blog aku ini,ambillah kisah ini sebagai ingatan untuk kita menginsafi kemungkaran dan ketamakkan dunia.Sesungguhnya Allah swt maha mengetahui apa yang akan berlaku dan kita sebagai hambanya bersiap sedia kerana apa juga yang berlaku adalah ketentuan Nya juga.Apa yang kita ada pada hari ini seperti darjat,pangkat,kekayaan dan kedudukan  tidak akan kekal selamanya .Apa yang kita miliki hanya dipinjamkan untuk dijadikan bahan ujian dalam menentukan kedudukan kita dikemudian hari kelak.Oleh itu bersyukurlah dengan apa yang kita miliki dan ingatlah untuk membantu golongan yang memerlukan.Walau sehebat mana pun kita….akhirnya hanya kain kafan mengiringi kita ke kubur dan amalan dibawa pergi ke Alam Baqa.
Akhir kata..aku mendoakan agar kalian yang bersifat manusia dan mempunyai akal fikiran..didoakan agar kehidupan kalian akan diberkati dan diredhai oleh yang Maha Berkuasa lagi Maha Besar.Tuhan segala alam..Allah swt…Insyaallah.

No comments:

Post a Comment